بر خلاف آنچه که از اسم اين مقاله بر مي آيد در اين مقاله ابدا در مورد دوره هاي استروئيدي که اين روزها طرفدار بي شمار دارد صحبت نکرده و در مورد نحوه مصرف صحيح مکمل ها و در مورد دوره رفتن با استفاده از اين ترکيبات مجاز بحث خواهيم کرد.
مکمل هاي غذايي
مکمل هاي غذايي ترکيباتي هستند که توليد و عرضه و همچنين مصرف اين محصولات و ترکيبات در ورزش مجاز بوده و ابدا به معني دوپينگ نخواهد بود.
استثنا
صد البته در اين ميان در برخي موارد نظير آنچه که در مورد افدرين و در مورد پيش هورمون ها رخ داد چندي پس از توليد و عرضه برخي از اين ترکيبات، توليد و عرضه و استفاده از آنها در ورزش غير مجاز شمرده شده و اين ترکيبات در دسته داروهاي غير مجاز دسته بندي شده و جاي مي گيرند.
پيشبرد اهداف ورزشي
همانگونه که استفاده از استروئيدها در ورزش معمول است و اين موضوع را نمي توان کتمان کرد استفاده از مکمل هاي غذايي نيز در پرورش اندام معمول بوده است و اگر چه از اين ترکيبات نمي توان به اندازه استروئيدها ها انتظار داشت ولي با اين وجود مي توان ادعا کرد که استفاده صحيح و اصولي از اين ترکيبات در پيشبرد اهداف ورزشي بي تاثير نبوده و در اغلب موارد تاثيرات قابل قبولي هم داشته است.
استفاده همزمان
همانگونه که استفاده همزمان از چند استروئيد از استفاده هاي تکي از اين هر يک از اين استروئيدها به صورت پي در پي و متوالي موثر تر واقع مي شود استفاده همزمان از چند نوع مکمل در کنار هم نيز به تقويت اثر هر يک از اين مکمل ها ختم شده و نتايج درخشان تري را نيز به دنبال خواهد داشت و از اين رو کساني که دستي در اين رشته دارند استفاده هاي اين چنيني از مکمل هاي غذايي را پيشنهاد مي دهند.

معمولا عرف بر اين است که مکمل هاي ويتاميني، مواد معدني، گلوتامين، کراتين، پروتئين، کافئين و مکمل هاي حاوي نيتريک اکسيد را در کنار هم مصرف کنند و زماني که برنامه ريزي و مصرف شما بهينه باشد نتايج نيز به مراتب درخشان تر خواهد بود.
·مولتي ويتامين ها
معمولا مکمل هاي ويتاميني علاوه بر ويتامين هاي محلول در آب و چربي مقادير لازم لازم از مواد معدني را نيز در خود دارند و استفاده از اين مکمل ها براي ورزشکاران و حتي براي کساني که دسترسي به سبزيجات و ميوه هاي سالم نداشته و يا در رژيم هاي غذايي خود از اين دسته از مواد غذايي استفاده نمي کنند يا ميزان ميوه و سبزي مصرفي آنها در طول روز به اندازه نياز نيست توصيه مي شود.
توصيه
علاوه بر اين با توجه به اينکه امروزه ميوه ها و سبزيجاتي که توليد مي شود و به مردم عرضه مي شود در اغلب موارد با استفاده از کودهاي شيميايي به عمل آورده شده و مواد لازم مقوي چنداني در خود نداشته و از نظز محتويات ويتاميني و مواد مغدني نيز چندان غني نيستند حتي کساني که به حد کافي ميوه و سبزيجات استفاده مي کنند و از بابت اينکه اين ميوه ها و سبزيجات حاوي مقايدر لازم از ويتامين ها و مواد معدني هستند اطمينان کافي ندارند نيز بايد از اين سري مکمل ها استفاده بکنند.
حقيقت ناخوشايند
تفاوت بين سبزيجاتي که مي خوريم و بين سبزيجات واقعي کگه بايد بخو ريم و تفاوتن بين ميوه هايي که مي خوريم و ميوه هايي که بايد بخوريم را زماني حس مي کنيم که ميوه ها و سبزيجات کاملا طبيعي پرورش يافته در شرايط طبيعي را ميل مي کنيم و آنگاه به آب خالي بودن سبزيجات و ميوه هاي به عمل آمده از کود شيميايي که ظاهري فربينده و مزه اي بي ارزش داشته و از نظر مواد مغذي تهي هستند بهتر پي مي بريم.
تنوع و انتخاب
امروزه انواع و اقسام مکمل هاي غذايي در زمينه مواد معدني و ويتامين ها توليد و عرضه مي شود که الزامي به گشتن دنبال مارک برتر نيست و تقريبا تمامي اين مکمل ها کيفيت نسبتا خوبي دارند.
محتويات
در بدنه اين مکمل هاي غذايي آنتي اکسيدان هاي با ارزش همانند ويتامين هاي e و c و a و سلنيوم را مي يابيد که اين ترکيبات براي مبارزه با راديکال هاي آزاد به خوبي به ياري بدن مي شتابند و علاوه بر اين ويتامين هاي گروه b را مي يابيد که براي آزاد شدن انرژي و براي ديگر موارد در بدن مورد استفاده فراوان دارند و همچنين منيزيوم و کلسيم و ديگر مواد معدني فراواني در بدنه اين مکمل ها افزوده مي شود.
·گلوتامين
گلوتامين را مي توان فراوان ترين اسيد آمينه موجود در داخل بدن دانست و بدن از اين اسيد آمينه براي سنتز پروتئين و براي بازسازي و ترميم فيبرهاي عضلاني استفاده مي کند.
تسريع ريکاوري
اين ماده و اين اسيد آمينه براي تسريع ريکاوري ناشي از پرداختن به تمرينات سنگين نيز مفيد تشخيص داده شده است و از دردهاي عضلاني که معمولا پس از تمرينات سنگين و شديد عارض مي شود به خوبي جلوگيري مي کند.
نکته
بدن به خودي خود مقاديري کراتين و گلوتامين توليد مي کند و با اين وجود اين مقدار براي ورزشکاران کافي نيست و اين قشر از افراد بايد از مکمل هاي حاوي اين دو ترکيب استفاه کنند.
تقويت سيستم ايمني
گفته مي شود که گلوتامين براي تقويت سيستم ايمني که معمولا در جريان دوره هاي سنگين تمريني افت محسوسي مي کند نيز الزامي خواهد بود.
سروينگ
هر سروينگ از اين مکمل در حدود 5 گرم را شامل مي شود و توصيه مي شود که روزانه 2 الي 3 بار از اين مکمل استفاده شود که وعده قبل از تمرين و وعده قبل از خواب دو وعده اي است که اکيدا توصيه به مصرف اين مکمل در اين دو وعده مي شود.
·پروتئين وي
پروتئين از درشت مغذي هايي است که در منابع طبيعي حيواني و گياهي يافت مي شود و صد البته براي کساني که نمي توانند اين درشت مغذي را از منابع طبيعي دريافت کنند و يا به عبارت صحيح تر ميزان پروتئين دريافتي آنان از منابع طبيعي به حد نياز نيست مکمل هاي حاوي اين درشت مغذي توليد و عرضه شده است که پروتئين هاي وي از پر مصرف ترين اين مکمل هاي غذايي بوده است.
اسيد آمينه هاي شاخه اي
اين دسته از مکمل هاي غذايي علاوه بر اسيدهاي امينه ضروري و غير ضروري حاوي اسيد آمينه هاي شاخه اي فراوان نيز هستند و حتما مي دانيد که اين دسته از اسيد هاي آمينه براي تسريع ريکاوري صد در صد ضروري هستند.

پروتئين هاي وي به سرعت هضم و جذب مي شوند و از اين رو استفاده از اين پروتئين مخصوصا براي وعده غذايي پس از تمرين که فاکتور زمان اهميت خاص داشته و رساندن هر چه سريع تر مواد غذايي به بافت هاي عضلاني الزامي است کاملا ضروري خواهد بود.
·پروتئين کازئين

بر خلاف پروتئين وي که پروتئيني زود جذب بوده و سريعا وارد خون مي شود پروتئين شير که به نام کازئين نيز عرضه مي شود پروتئيني دير هضم و دير جذب است که بر اساس تحقيقات انجام شده هضم و ورود اين پروتئين به خون در برخي مواد تا 7 ساعت نيز طول مي انجامد.

training-lee.gif
مهار کاتابوليسم
پروتئين وي به سنتز پروتئين در بافت هاي عضلاني کمک شايان توجهي مي کند و در موقع خريد پروتئين نيز اغلب مردم تنها به سرعت جذب پروتئين توجه دارند و اين در حالي است که پروتئين کازئين براي جلوگيري از سوخته شدن عضلات و براي مهار کاتابوليسم مورد استفاده قرار مي گيرد و از اين مکمل پروتئيني در ساعاتي که ورود غذا از طريق دستگاه گوارش براي فرد مقدور نيست و ممکن است عضلات فرد به دليل نرسيدن مواد غذايي به تحليل رود استفاده مي شود.
·کراتين مونوهيدرات
کراتين نير ترکيبي است که به مقدار کم در درون خود بدن توليد و يافت مي شود و در منابع غذايي طبيعي همانند ماهي و مرغ و گوشت نيز اين ماده را مي توان يافت.
موارد مصرف
بدن از اين ماده براي تامين انرژي خود استفاده مي کند و زماني که ذخاير کراتيني بدن خالي مي شود توليد انرژي در بدن نيز دچار نقصان مي شود و از اين رو از مکمل هاي کراتيني براي تامين نياز بدن به انرژي استفاده مي شود.
اثرات کراتين
در نتيجه مصرف کراتين مي توان به افزايش محسوس قدرت و حجم و همچنين به افزايش محسوس سطح انرژي اميد داشت و علاوه بر اين با مصرف اين مکمل مقداري احتباس آب درون بافتي نيز رخ مي دهد که اين احتباس آب به صورت افزايش محسوس حجم و طراوت عضلات نيز ديده خواهد شد.
انواع کراتين
نوع مونوهيدرات اين ماده اولين فرم کراتين است که توليد و روانه بازار شد و از بدو پيدايش اين ماده در صنعت مکمل سازي تا به امروز انواع و اقسام کراتين ها توليد و عرضه شده است.
کراتين هاي نسل جديد
کراتين الکالين نوعي کراتين بافر است که به کراتينين تبديل نمي شود و از اين رو از دزهاي پايين اين نوع از کراتين مي توان انتظار اثرات قوي تر را داشت.
افزايش جذب کراتين
در کل در توليد اين دسته از مکمل ها همواره سعي بر اين بوده است تا با استفاده از ترفندهايي که به کار گرفته مي شود جذب کراتين را افزايش دهند چرا که اين مکمل و اين ماده به شدت فرار بوده و تمايل چنداني به جذب شدن در بدن نداشته و سهم عمده اي از کراتيني که که به قيمت هاي بالا خريده و ميل مي کنيد بلااستفاده از بدن دفع مي شود.
از اين رو امروزه استفاده از کراتين هاي نسل جديد که در قياس با کراتين هاي مونوهيدرات جذب بهتري دارند و نياز به مصرف دزهاي پايين تري نيز هست معمول تر است و شما نيز بهتر است از اين نوع کراتين ها استفاده کنيد.
لازم به ذکر است که در ستون مکمل هاي غذايي چندين نمونه از اين نوع از کراتين هاي نسل جديد را معرفي کرده و تشريح نموده بوديم.
·کافئين
چندي قبل در ستون مکمل هاي غذايي در مورد اين مکمل که روزگاري در دسته داروهاي ممنوعه وارد شده بود و توليد و عرضه آن ممنوع شده بود و دوباره توليد و عرضه ان آزاد شده است سخن گفتيم و يک مورد از مکمل هاي حاوي اين ترکيبات را نيز تشريح کرديم.
منبع اين ترکيب گياهي است و نوع طبيعي اين ماده را در قهوه و چايي و در برخي ديگر از گياهان مي توان يافت و نمونه هاي سنتتيک آن را نيز مي توان در مکمل هايي که به همين نام عرضه مي شوند پيدا نمود.
اين ماده را مي توان نوعي ماده قدرتمند دانست که سيستم عصبي مرکزي را به خوبي تحريک کرده و ميزان انرژي بدن را بالا برده و استقامت بدن را افزايش داده و حتي به دفع آب زايد در بدن کمک کرده و صد البته بايد اشاره کرد که در کنار مواد و ترکيباتي همانند افدرين و آسپرين به خوبي موثر واقع شده و به تشديد چربي سوزي و به افزايش انرژي نيز شديدا کمک مي کند.
هشدار
افراط در مصرف کافئين به تپش شديد قلب ختم مي شود و گفته مي شود که بزررگسالان در روز نبايد بيش از 1 الي 2 کپسول از اين مکمل ها را ميل کنند که صد البته در برخي موارد ورزشکاران به دليل اينکه از دزهاي معقول اين دسته از ترکيبات بارها و بارها استفاده کرده و بدن خود را مقاوم کرده اند با دزهاي عادي پاسخ مناسب را دريافت نکرده و دست به دامن دزهاي افراطي مي شوند.
فرم دارويي
لازم به توضيح است که اين ترکيب به صورت قرص و کپسول هاي 200 الي 400 ميلي گرمي توليد و روانه بازار مي شود و من به شخصه از نمونه هاي 200 ميلي گرمي اين محصول و اين ترکيب به همراه افدرين و آسپرين هاي آمريکايي استفاده مي کنم و نتيجه بسيار قابل قبول است.
هشدار
لازم به ذکر مي دانم که افدرين دارويي ممنوعه بوده و مشکلات عديده اي از جمله تحريک شديد مثانه و در برخي موارد انسداد مجاري خروج ادرار را موجب مي شود و از اين رو استفاده از اين ترکيب در ورزش ممنوع است و همچنين امروزه به دليل اينکه قلابي زني شيشه و کراک از اين دارو به شدت بالا گرفته است دسترسي به نمونه اي اصلا اين دارو در ايران به شدت دشوار شده است.
·نيتريک اکسيد
از اين سري مکمل ها براي گشاد کردن و باز کردن عروق خوني و براي پمپاژ خون در جريان تمرين و در طول روز استفاده مي شود. اين ترکيبات معمولا حاوي مقادير زيادي آرژي نين هستند چون آرژي نين به عنوان پيش ماده نيتريک اکسيد عمل مي کند.
اثرات
با مصرف اين سري مکمل ها خون رساني به بافت ها تشديد مي شود و عروق خوني باز مي شوند و از اين رو اولا دم وحشتناکي در بدن حاصل شده و از سوي ديگر دفع مواد زايد از بدن و جذب مواد لازم به بدن تشديد مي شود و نتايج قابل قبولي اخذ مي گردد.
نکته مهم
در مورد اين مکمل ها بايد به اين نکته مهم اشاره کنيم که اولا اين دسته از مکمل ها را بايد با آب فراوان ميل کنيد و در ثاني هم زدن اين سري از مکمل ها نظير آنچه که در مورد پودرهاي پروتئيني و ديگر مکمل ها معمولا است ممنوع اعلام مي شود چرا که گاز موجود در اين مکمل اصلي ترين اثر اين مکمل را با خود دارد و نبايد آن را با هم زدن شديد اين مکمل هدر دهيد.
سخن آخر
مصرف همزمان اين مکمل هاي غذايي که در اين مقاله تشريح شدند اثرات قابل قبولي به همراه داشته و گفته مي شود که اين عمل به تشديد اثر هر يک از اين مکمل هاي غذايي ختم مي شود و به دليل اينکه پيشتر و در ستون مکمل هاي غذايي در مورد نحوه و دز مصرف هر يک از اين ترکيبات و مکمل ها سخن گفته شده است ار تکرار آنها خودداري مي کنيم.